مفرغ‌ لرستان، مهمانان نوروزی را شگفت‌زده کرد/ عکس‌های ما از شاه‌کارهای یک تمدن!

مفرغ‌ لرستان، مهمانان نوروزی را شگفت‌زده کرد/ عکس‌های ما از شاه‌کارهای یک تمدن!

اختصاصی هومیان‌نیوز/ گروه فرهنگ: موزه‌ی باستان‌شناسی قلعه‌ی فلک‌الافلاک، این روزها مفرغ‌های باشکوه و دیگر آثار لرستان‌ـ سرزمین مفرغ و بلوط‌‌ـ را به نمایش گذاشته است تا تاریخ هنر در این سرزمین را که به هزاران سال پیش از میلاد بازمی‌گردد به مهمانان نوروزی نشان دهد. مفرغ‌های لرستان نمادهایی منحصربه‌فردند که تاریخ برخی‌شان به قرن‌های ششم […]

قوری

اختصاصی هومیان‌نیوز/ گروه فرهنگ: موزه‌ی باستان‌شناسی قلعه‌ی فلک‌الافلاک، این روزها مفرغ‌های باشکوه و دیگر آثار لرستان‌ـ سرزمین مفرغ و بلوط‌‌ـ را به نمایش گذاشته است تا تاریخ هنر در این سرزمین را که به هزاران سال پیش از میلاد بازمی‌گردد به مهمانان نوروزی نشان دهد.

مفرغ‌های لرستان نمادهایی منحصربه‌فردند که تاریخ برخی‌شان به قرن‌های ششم و هفتم پیش از میلاد برمی‌گردد؛ این مفرغ‌ها به‌عنوان هدیه ساخته شده‌اند و گاهی به پاس پیروزی در جنگ‌ها به جنگاوران داده می‌شد. آذر که از اصفهان به لرستان آمده به ما می‌گوید: «این مفرغ‌ها فوق‌العاده‌اند!».

مشاهدات خبرنگار ما روایت می‌کند استقبال مهمانان نوروزی از مفرغ‌های لرستان و دیگر آثار تاریخی این دیار کهن، به حدی است که ازدحام جمعیت در بخش باستان‌شناسی قلعه، دیدن مفرغ‌ها و سایر آثار تاریخی را برای تعدادی از مهمانان نوروزی، سخت کرده است.

موزه‌ی مردم‌شناسی نیز در کنار موزه‌ی باستان‌شناسی قلعه قرار دارد و بسیاری از مهمانان نوروزی از این بخش نیز دیدن می‌کنند. قدمت قلعه به دوره‌ی ساسانیان و البته قدمت مفرغ‌ها و دیگر آثار تاریخی، آن‌گونه که ذکرش رفت به قرن‌ها پیش از میلاد بازمی‌گردد. عکس‌های هومیان‌نیوز از برخی از مشهورترین مفرغ‌های موزه‌ی باستان‌شناسی و دیگر آثار گران‌سنگ تاریخی این دیار از جمله اثر بی‌نظیر «عقاب» (کشف شده از کلماکره پلدختر) را ببینید:

تبر دراز

.

لیوان

.

کبوتر

.

دو اسب

.

دو اسب دو

.

دو پلنگ

.

دو دست بالا

.

سرتبر

.

شطرنج

.

شیر

.

عمود

 عکس‌ها: هومیان‌نیوز



منبع:پایگاه تحلیلی هومیان نیوز
بازگشت به فیس بوک

دربارهٔ lorestanblog

لرستان زیباست
این نوشته در لرستان ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

بیان دیدگاه