موزه‌های مردم‌شناسی و باستان‌شناسی لرستان کم‌نظیر در کشور

ارسال به دوستان
فارس گزارش می‌دهد
موزه‌های مردم‌شناسی و باستان‌شناسی لرستان کم‌نظیر در کشور

موزه‌های مردم‌شناسی و باستان‌شناسی لرستان از موزه‌های کم‌نظیر کشور هستند.

خبرگزاری فارس: موزه‌های مردم‌شناسی و باستان‌شناسی لرستان کم‌نظیر در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، در موزه مردم‌شناسی‌، گ‍وش‍ه‌‌‌ا‌ی‌ ‌از زن‍دگ‍‍ی‌ م‍ردم‌ ل‍رس‍ت‍‍ان‌ در زم‍‍ان‌‌ه‍‍ا‌ی‌ ق‍دی‍م‌ ب‍ه‌ ن‍م‍‍ای‍ش‌ گ‍ذ‌اش‍ت‍ه‌ شده‌ ت‍‍ا گ‍ردش‍گ‍ر‌ان‌ ب‍ی‍ش‍ت‍ر ب‍‍ا ‌آد‌اب‌ و رس‍وم‌ م‍ردم‌ ‌اس‍ت‍‍ان‌ ل‍رس‍ت‍‍ان‌ ‌آش‍ن‍‍ا ش‍ون‍د.

ای‍ن‌ م‍وزه‌ ش‍‍ام‍ل‌ م‍ج‍م‍و‌ع‍ه‌‌ا‌ی‌ ‌از ‌اش‍ی‍‍ا و ص‍ح‍ن‍ه‌‌ه‍‍ا‌ی‌ ‌ای‍ج‍‍اد ش‍ده‌ ‌از زن‍دگ‍‍ی‌ ب‍وم‍‍ی‌ م‍ردم‌ ‌اس‍ت‍‍ان‌ ل‍رس‍ت‍‍ان‌ است و ب‍ر‌ا‌ی‌ ش‍ن‍‍اس‍‍ان‍دن‌ رف‍ت‍‍ار‌ه‍‍ا‌ی‌ ‌اج‍ت‍م‍‍ا‌ع‍‍ی‌ م‍ردم‌ ‌ای‍ج‍‍اد ش‍ده‌ ‌اس‍ت‌.

اش‍ی‍‍ا م‍رب‍وط ب‍ه‌ ب‍‍اور‌ه‍‍ا و ‌ا‌ع‍ت‍ق‍‍اد‌ات‌ ن‍ظی‍ر چ‍ش‍م‌زخ‍م‌‌ه‍‍ا، د‌ع‍‍ا‌ه‍‍ا و طل‍س‍م‌‌ه‍‍ا در ب‍‍اب‌ ت‍ول‍د و م‍رگ‌ و ج‍‍ع‍ب‍ه‌‌ه‍‍ا‌ی‌ ک‍وچ‍ک‌ ق‍ر‌آن، ج‍‍ام‌ چ‍‍ه‍ل‌ ک‍ل‍ی‍د و گ‍وش‍و‌اره‌ ‌ه‍ف‍ت‌م‍ح‍م‍د‌ی‌ ب‍ه‌ ن‍م‍‍ای‍ش‌ گ‍ذ‌اش‍ت‍ه‌ ش‍ده‌ ‌اس‍ت‌.

در گ‍وش‍ه‌‌ا‌ی‌ دی‍گ‍ر ‌از ‌ای‍ن‌ م‍وزه‌ ن‍ح‍وه‌ پ‍خ‍ت‌ ن‍‍ان‌ و ‌غ‍رف‍ه‌ ‌آب‌، ش‍ک‍‍ار و م‍وس‍ی‍ق‍‍ی‌ه‍‍ا‌ی‌ م‍ح‍ل‍‍ی‌ ‌اس‍ت‍‍ان‌ وجود دارد‌.

مراسم عروسی و عزا در موزه مردم‌شناسی

پ‍وش‍‍اک‌ زن‍‍ان‌ و م‍ردان ‌ن‍ظی‍ر ش‍‍ال‌ و ‌ع‍ب‍‍ا، ل‍ب‍‍اس‌ه‍‍ا‌ی‌ م‍ح‍ل‍‍ی‌، ک‍ف‍ش‌، زی‍ور‌آلات‌، ‌ان‍و‌ا‌ع‌ دس‍ت‍ب‍ن‍د و گ‍ردن‌ب‍ن‍د س‍‍اخ‍ت‍ه‌ ش‍ده‌ ‌از س‍ن‍گ‌ه‍‍ا‌ی‌ گ‍ر‌ان‍ب‍‍ه‍‍ا ک‍ه‌ زن‍‍ان‌ ب‍ه‌ خ‍ود و ل‍ب‍‍اس‌ه‍‍ای‍ش‍‍ان‌ ‌آوی‍ز‌ان‌ م‍‍ی‌ک‍ن‍ن‍د، در م‍‍ع‍رض‌ دی‍د ق‍ر‌ار گ‍رف‍ت‍ه‌ ‌اس‍ت‌.

در م‍وزه‌ م‍ردم‌‌ش‍ن‍‍اس‍‍ی‌ زن‍‍ی‌ ب‍‍ا زب‍‍ان‌ و ‌آ‌ه‍ن‍گ‌ ل‍ر‌ی‌ م‍رث‍ی‍ه‌ م‍‍ی‌خواند و ‌غ‍م‌ رو‌ی‌ دی‍و‌ار‌ه‍‍ا‌ی‌ ‌ات‍‍اق‌ چ‍ن‍ب‍ره‌ ‌ان‍د‌اخ‍ت‍ه‌ و ک‍م‍‍ی‌ ‌آن‌ س‍وت‍ر م‍ر‌اس‍م‌ ‌ع‍روس‍‍ی‌ ‌اس‍ت‌ و م‍رد‌ان‌ ل‍ر دوپ‍‍ا م‍‍ی‌رق‍ص‍ن‍د و ‌ع‍روس‌ رو‌ی‌ ‌اس‍ب‌ ن‍ظ‍اره‌گ‍ر ‌آن‍‍ان‌ ‌اس‍ت‌.

ص‍ح‍ن‍ه‌‌ه‍‍ای‍‍ی‌ ‌از ش‍ی‍وه‌ تولید کشاورزی ‌ س‍ن‍ت‍‍ی‌ و ‌اب‍ز‌ار‌ه‍‍ا‌ی‌ ‌آن‌‍‍ه‍‍ا ش‍‍ام‍ل‌ ت‍ن‍دی‍س‌‌ه‍‍ای‍‍ی‌ ‌از ک‍ش‍‍اورز‌ان‌ در ح‍‍ال‌ شخم زدن ب‍ه‌ ن‍م‍‍ای‍ش‌ در‌آم‍ده‌ ‌اس‍ت‌.

ک‍ت‍‍اب‌ه‍‍ا‌ی‌ خ‍ط‍ی، دو‌ات‌، ق‍ل‍م‍د‌ان، ‌ع‍ی‍ن‍ک، ‌ان‍و‌ا‌ع‌ پ‍ی‍ه‌س‍وز ن‍م‍ون‍ه‌‌ا‌ی‌ ‌از ‌آ‌ه‍ن‍گ‍ر‌ی‌ س‍ن‍ت‍‍ی‌، ورش‍وس‍‍از‌ی، م‍س‌گ‍ر‌ی، خ‍ر‌اط‍ی، س‍ر‌اج‍‍ی، م‍وت‍‍ای‍‍ی، ب‍‍اف‍ت‌ س‍ی‍‍اه‌ چ‍‍ادر و ب‍‍اف‍ت‌ ف‍رش‌ در ل‍رس‍ت‍‍ان‌ ن‍ی‍ز در ‌ای‍ن‌ م‍وزه‌ وج‍ود د‌ارد.

ش‍ب‍ی‍ه‌س‍‍از‌ی‌ ص‍ح‍ن‍ه‌‌ه‍‍ای‍‍ی‌ ‌از ب‍رپ‍‍ای‍‍ی‌ م‍ر‌اس‍م‌ ‌ع‍روس‍‍ی‌ و ‌ع‍ز‌اد‌ار‌ی‌ در ‌اس‍ت‍‍ان‌ ل‍رس‍ت‍‍ان‌ ن‍ی‍ز ب‍ه‌ ن‍م‍‍ای‍ش‌ در‌آم‍ده‌ ت‍‍ا م‍ردم‌ و م‍س‍‍اف‍ر‌ان‌ ‌ب‍ی‍ش‍ت‍ر ب‍‍ا ‌آد‌اب‌ و رس‍وم‌ م‍ردم‌ ل‍رس‍ت‍‍ان‌ ‌آش‍ن‍‍ا ش‍ون‍د.

وس‍‍ای‍ل‌ و ‌اب‍ز‌ار رزم‌ وش‍ک‍‍ار (زره‌، ک‍لاه‌ خ‍ود، ش‍م‍ش‍ی‍ر، ج‍‍ا‌ی‌ ب‍‍اروت، ت‍ف‍ن‍گ، دورب‍ی‍ن‌ ش‍ک‍‍ار‌ی، زی‍ن‌ ب‍رگ‌ ‌اس‍ب، ش‍لاق‌ و رک‍‍اب‌) م‍ردم‌ ل‍رس‍ت‍‍ان‌ ن‍ی‍ز در ‌ای‍ن‌ م‍وزه‌ زی‍ب‍‍ا وج‍ود د‌ارد.

ن‍م‍‍ای‍ش‌ س‍‍از‌ه‍‍ا‌ی‌ م‍ح‍ل‍‍ی‌ و ب‍‍ازس‍‍از‌ی‌ ص‍ح‍ن‍ه‌‌ه‍‍ای‍‍ی‌ ‌از ن‍و‌ازن‍دگ‍‍ان‌ ل‍ر ب‍ه‌ ‌ه‍م‍ر‌اه‌ ‌آلات‌ موسیقی‌ ‌ه‍م‍چ‍ون‌ ک‍م‍‍ان‍چ‍ه‌، ت‍ن‍ب‍ک‌، س‍رن‍‍ا و د‌ه‍ل‌ و ‌ع‍ک‍س‌‌ه‍‍ای‍‍ی‌ ‌از ش‍ر‌ای‍ط زی‍س‍ت‌ م‍ردم‌ در م‍وق‍‍ع‍ی‍ت‌‌ه‍‍ا‌ی‌ گ‍ون‍‍اگون‌ ب‍ه‌ ت‍ص‍وی‍ر ک‍ش‍ی‍ده‌ ش‍ده‌ ‌اس‍ت‌.

موزه باستان‌شناسی

موزه باستان شناسی قلعه فلک‌الافلاک در بخشی از بنای تاریخی قلعه فلک‌الافلاک به نمایش آثار مکشوفه از محوطه‌های تاریخی اختصاص یافته است.

مهمترین اشیا به نمایش گذاشته شده در این موزه آثار مکشوفه از غار کلماکره مربوط به دوره هخامنشی و قبل از آن است که بیش از 10 هزار شی تاریخی در این گنجینه وجود دارد.

این مجموعه با بهره‌گیری از ابزار و وسایل گردآوری شده از صحنه‌های واقعی زندگی روزمره مردم و چیدمان مناسب آن‌ها در ویترین‌ها منظره‌های خاطره‌انگیزی را در ذهن هر بیننده‌ای بر جای می‌گذارد.

امروزه در گوشه و کنار‌ دنیا از موزه‌های معروف و معتبر گرفته تا مجموعه‌های خصوصی، آثار مفرغی لرستان در معرض دید جهانیان قرار دارند.

موزه قلعه فلک‌الافلاک لرستان بیش از هفت سالن دارد

سرپرست موزه‌های لرستان در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: موزه قلعه فلک‌الافلاک با 2 موضوع مردم‌شناسی و باستا‌شناسی دارای بیش از هفت سالن است که این امر در سطح کشور بی‌نظیر است.

اعظم گنجی گفت: این سالن‌ها در واقع یک مجموعه از باورها و اعتقادات مردم لرستان را به نمایش کشیده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: موزه قلعه تاریخی فلک‌الافلاک لرستان از سال‌های مانند عزا، عروسی، باورها، پیشه و کار، صنایع‌دستی، زندگی عشایری، نوع پوشش مردم در لرستان در زمان‌ها و روزگارهای متفاوت، سالن عکس که شامل عکس‌های مختلف از تاریخ، طبیعت، رسم و رسوم مردم لرستان و … تشکیل شده است.

سرپرست موزه‌های لرستان ادامه داد: بیش از 10 هزار شی تاریخی در موزه‌های لرستان نگه‌داری می‌شود.

گنجی اظهار کرد: با وجود این همه اشیا تاریخی متاسفانه یک موزه مناسب جهت نگه‌داری این اشیا با ارزش در لرستان وجود ندارد.

مفرغ‌های لرستان در دنیا بی‌نظیر هستند

وی افزود: استان لرستان را با مفرغ‌ها و اشیا تاریخی غار کلمانکره شهرستان پلدختر می‌شناسند به همین منظور بیشتر اشیا موزه فلک‌الافلاک لرستان از این غار انتخاب شده‌اند.

سرپرست موزه‌های لرستان گفت: اشیا و مفرغ‌هایی که در استان لرستان وجود دارند از نایاب‌ترین اشیا تاریخی در سطح کشور است.

گنجی خاطرنشان کرد: در ایام نوروز امسال بیشترین بازدید گردشگران را از موزه‌های مردم‌شناسی، باستانی و … داشته‌ایم.

بازید بیش از 117 هزار گردشگر از موزه فلک‌الافلاک لرستان در ایام نوروز

این مسئول تصریح کرد: موزه قلعه فلک‌الافلاک لرستان در این ایام با 117 هزار بازدید بیشترین آمار بازدید را به خود اختصاص داده است.

سرپرست موزه‌های لرستان گفت: این موزه بیشترین و پربازدید‌ترین موزه‌های سطح کشور در ایام نوروز بوده است.

گنجی خاطرنشان کرد: علت این بازدید‌ها به خاطر این بوده که موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی قلعه فلک‌الافلاک لرستان یکی از غنی‌ترین موزه‌های کشور محسوب می‌شود.

این مسئول یاد‌آور شد: موزه‌هایی که در شهرهای استان لرستان وجود دارد با موضوعات متفاوتی نظیر مردم‌شناسی، باستان‌شناسی، پوشاک و … هستند.

رشد چشمگیر بازدید کننده از موزه‌های لرستان در ایام نوروز

این مسئول عنوان کرد: امسال شاهد رشد چشم‌گیری در زمینه بازدید از موزه‌های لرستان در ایام نوروز بوده‌ایم که باید از مسئولان امر به ویژه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان تقدیر کنیم.

=============

گزارش از اکرم محمودوند

=============


منبع::خبر گزاری فارس
لرستان فیس بوک

دربارهٔ lorestanblog

لرستان زیباست
این نوشته در طبیعت لرستان ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

بیان دیدگاه